Puutyöliike P.Virtasen tarina

Puutyöliike Pentti Virtanen Oy:n tarina

”Yhtiön historiassa yksi asia on aina johtanut uuteen alkuun. Kalastuksesta on tultu mutkien kautta moderniksi kuormalavatehtaaksi. Puutyöliike P. Virtanen on nykyisin vahva toimija markkinoilla. Maailman muutokset ja kehitys vaativat, että paikalleen emme voi jäädä tulevaisuudessakaan. Vakaa aikeemme on olla jatkossakin markkinoiden paras toimija.”

Pentti Virtasen lapsuus ja nuoruus

Pentti Virtanen (s.1928 Honkilahden Mannilan kylässä) aloitti työuransa kalastamalla läheisellä Pyhäjärvellä. Sodan köyhdyttämässä Suomessa ei kotoa taloudellista apua saanut, vaan itse oli yritettävä eteenpäin.

Pentin nuoruusajalla vallinneesta yleisestä köyhyydestä kertoo kuitenkin paljon se, että Pentti ei omien sanojensa mukaan ole koskaan saanut isältään mitään muuta kuin rippilahjana taskukellon.

Pentin isä Frans toimi Mannilan kylässä kauppiaana. Perheen toimeentulo ei varmasti ollut mitään loisteliasta, mutta monilla muilla tuon ajan perheillä köyhyys oli vielä pahempaa.

Kaupankäyntiä ja kalan välittämistä

Pentti alkoi myös ostaa kalaa muilta lähiseudun kalastajilta, ja myydä sitä kalatukkureille eri puolille Suomea. Kalan välittämiseen tarvittiin luonnollisesti auto, mutta pula-ajan autopulassa sen ostaminen oli vaikeaa. Rahaa oli saatu jo sen verran, että sillä juuri ja juuri pystyi ostamaan pienen käytetyn Commer-kuorma-auton.

Kalojen välitys alkoi hiljalleen tuottaa ja elämä tuntui hymyilevän, kun rahaa kertyi sen verran, että pystyi ostamaan ihan uuden Commer-kuorma-auton. Kaloja kuljetettiin kesät talvet avolavaisella autolla juna-asemalle Kauttualle, toisinaan Turkuun ja moneen muuhunkin paikkaan.

Kylmäketjun katkeamattomuus yritettiin varmistaa kalalaatikoihin laitetuilla jääpaloilla, mutta tuskin jää kovin hyvin suojasi kaloja pitkillä junamatkoilla Suomen poikki!

Kuvassa uusi kuorma-auto on vielä ilman lavaa, joten se on varmaan juuri haettu automyyjältä. Tarkka vuosiluku ei ole tiedossa.

Kuvassa uusi kuorma-auto on vielä ilman lavaa, joten se on varmaan juuri haettu automyyjältä. Tarkka vuosiluku ei ole tiedossa.

Kuljetusliike kasvoi

Kalakuljetusten kotimatkoilla Pentti toi paluukuljetuksena kaikkea mitä tutut kyläläiset sattuivat tarvitsemaan kaupungista.

Kalakauppa jäi aikanaan, kun kiinnostus autoiluun vei voiton. Bensiini Commer vaihtui diesel Mercedes-Benziin, ja alkoi kuljetusliikkeen aika. Yhdellä autolla aloitettiin ja hiljalleen kuljetusliikkeen automäärä alkoi kasvaa.

Tavaraliikenteessä olleilla autoilla ajettiin niin tilaus- kuin linjaliikennettä. Linjaliikenteen reittinä oli Säkylä – Kauttua – Honkilahti – Turku.

Kuljetusliike elätti perheen, mutta siitä ei ollut kultakaivokseksi. Kuorma-autojen määrä väheni kahteen 1960-luvulla. Kauttualla ja Säkylässä oleva teollisuus oli tullut tutuksi kuljetusyrittäjälle, ja kumppanuus johti autoilun ohella uudelle alalle.

Perhe Virtanen vuonna 1965. Vanhemmat Raili ja Pentti, eturivissä lapset Markus ja Elina.

Perhe Virtanen vuonna 1965. Vanhemmat Raili ja Pentti, eturivissä lapset Markus ja Elina.

Pakkausmateriaalien valmistuksesta kuormalavojen tuotantoon ja varastointipalveluun

1965 Pentti alkoi valmistaa Ahlströmin Kauttuan tehtaille pakkausmateriaaleja. Ahlström oli saanut Neuvostoliiton kaupan vauhtiin, ja karamellipaperilla tuntui olevan rajaton tarve itänaapurissa. Karamellipaperirullat suojattiin päistään kovalevykiekoin, ja rullan hylsyn tueksi tarvittiin puinen sorvattu tukikeppi.

Kovalevykiekot ja sorvatut puut olivat ensimmäiset tuotteet, mutta 1960-luvun lopulla alkoi jo ensimmäisten kuormalavojen valmistus. Ensimmäiset kuormalavat valmistettiin käsin vasaroilla naulaten, paineilmanaulaimiin siirryttiin 1970-luvulla. Karamellipaperin pakkaus muuttui ja kovalevyn käyttö ja puiden sorvaus jäivät 1970-luvun lopulla. Kuormalavatuotanto kasvoi ja vahvisti osuuttaan yhtiössä.

Ahlström Kauttua tarvitsi tehtaansa tuotteille varastotiloja. Pakkaustuotannon rinnalle Pentti rakensi Honkilahteen varastoja ja alkoi tarjota varastointipalveluja. Ahlströmin tuotteita alettiin kuljettaa Kauttuan ja Honkilahden välillä päivittäin Pentin autolla. Myöhemmin varastointia alettiin tarjota myös muille asiakkaille.

Pentti Virtasen kuljetusliikkeen kalustoa 1970-luvulla.

Tällä rekalla kuljetettiin Puutyöliikkeen tuotteiden lisäksi myös vuokravarastojen tavaraa. Kuva 1970-luvulta.

Tulipalojen kautta uuteen alkuun

Puutyöliikkeen tuotantotilat tuhoutuivat tulipalossa vuonna 1976. Vanhan loppu on kuitenkin ollut aina uuden alku niin Pentin kuin Puutyöliikkeenkin elämässä. Tulipalo oli taloudellisesti raskas, mutta tuolloin yhtiössä alkoi vahva koneellistuminen. Alkoi kuormalavakoneiden aika.

1995 tulipalo vieraili yhtiössä toisen kerran, ja tuotanto tuhoutui täydellisesti. Tekninen tutkinta osoitti syttymissyyksi tuhopolton, mutta valitettavasti tuhotyön tekijää ei kuitenkaan saatu kiinni. Selvittämättä jäi myös samana yönä tapahtunut naapurikunnan kirkon polttoyritys. Kirkko sentään säästyi. Periksi ei annettu, vaikka talous oli jälleen tiukalla. Yhtiön tuotanto rakennettiin uudelleen entistä modernimmaksi uusin konein. Myös asiakassuhteet hoidettiin erikoisjärjestelyin. Henkilökunta venyi parhaaseensa, eikä yhtään asiakasta menetetty.

Moderni kuormalavatehdas jatkossakin markkinoiden paras toimija

2013 yhtiössä toteutettiin sukupolvenvaihdos kun Pentti jäi ansaitulle eläkkeelle 85-vuotiaana. Lapset Elina ja Markus olivat tuossa vaiheessa työskennelleet yhtiössä jo vuosia, Elina 16 vuotta ja Markus 29 vuotta. Yhtiö siirtyi kokonaan heidän omistukseensa ja johdettavakseen Pentin eläkepäivien myötä. 2017 Markuksen poika Ossi aloitti yhtiön osakkaana. Ossillakin on takanaan työkokemusta yhtiöstä jo vuodesta 2011. Välillä piti kuitenkin suorittaa vuoden asepalvelus.

Yhtiön historiassa yksi asia on aina johtanut uuteen alkuun. Kalastuksesta on tultu mutkien kautta moderniksi kuormalavatehtaaksi. Puutyöliike P. Virtanen on nykyisin vahva toimija markkinoilla. Maailman muutokset ja kehitys vaativat, että paikalleen emme voi jäädä tulevaisuudessakaan. Vakaa aikeemme on olla jatkossakin markkinoiden paras toimija.