Historia

Kauppiaan poika Pentti Virtanen ( s.1928 ) aloitti työuransa kalastamalla läheisellä Pyhäjärvellä. Ammattikalastus oli tuolloin Pyhäjärvellä yleistä. Sodan köyhdyttämässä Suomessa ei kotoa taloudellista apua saanut, vaan itse oli yritettävä eteenpäin.

Kauppiaan poika kun oli, oli Pentille luonnollista alkaa käydä kauppaa kaloilla. Hän alkoi ostaa kalaa muilta lähiseudun kalastajilta, ja myydä sitä kalatukkureille eri puolille Suomea. Kalan kuljettamiseen tarvittiin luonnollisesti auto. Pula-ajan autopulassa auton osto oli vaikeaa. Rahaa oli saatu jo sen verran, että sillä juuri ja juuri pystyi ostamaan pienen käytetyn Commer kuorma-auton Porilaiselta kalakauppiaalta. Siinä kaksi kalakauppiasta teki autokauppaa. Kauppa syntyi myyjän ensin hieman vastustellessa. Auton hinnasta oli kyllä sovittu, eripuraa aiheutti vain lavalla ollut kuorma. Pentti kun oli luvannut todistajien kuullen maksaa kauppahinnan ”koko kasasta”. Viimein myyjän oli suostuttava luopumaan myös lavalla olleista tyhjistä puisista kalalaatikoista, kun todistajakin vielä oli paikalla! Silloin elämä hymyili, kun kaartoi omalla autolla Turkuun kalakuormalla. Eihän se nyt niin paljon haitannut, ettei autossa yleensä ollut jarruja, kun ajoi kuormalla alas Aninkaistenmäkeä Turussa. Tai kun vei kaloja Kauttuan asemalle, josta junan tavaravaunussa kalat jatkoivat matkaa. ”Kylmäketju” oli varmasti kesälläkin katkeamaton, olihan kalalaatikoihin sentään laitettu suojaksi jääpaloja.

Kalakauppa jäi aikanaan, kun kiinnostus autoiluun vei voiton. Bensiini Commer vaihtui toiseen kunnes automäärä alkoi kasvaa. Automerkki vaihtui Mercedes-Benziin ja käyttövoima dieseliin. Tavaraliikenteessä olleilla autoilla ajettiin niin tilaus- kuin linjaliikennettä. Linjaliikenteen reittinä oli Säkylä – Kauttua – Honkilahti – Turku. Ei ollut autoilustakaan kultakaivokseksi. Kuorma-autojen määrä väheni kahteen 1960 luvulla. Suhteet Kauttuan ja Säkylän teollisuuslaitoksiin olikin luotu ja ko. –laitosten tarpeet johtivat uudelle alalle.

1965 alettiin valmistaa Ahlströmin Kauttuan tehtaille pakkausmateriaalia. Ahlström oli saanut Neuvostoliiton kaupan vauhtiin ja karamellipaperilla tuntui olevan rajaton tarve itänaapurissa. Karamellipaperirullat suojattiin päistään kovalevykiekoin ja rullan hylsyn tueksi tarvittiin puinen sorvattu tukikeppi. Kovalevykiekot ja sorvatut puut olivat ensimmäiset tuotteet, mutta 1960 luvun lopulla alkoi jo ensimmäisten kuormalavojen valmistus. Ensimmäiset kuormalavat valmistettiin käsin vasaroilla naulaten. Nopeimmat miehet löivätkin 50 mm:n nauloja 10 kg:n laatikollisen päivässä! 1970 luvulla siirryttiin kuitenkin paineilmanaulaimiin. Karamellipaperin pakkaus muuttui ja kovalevyn käyttö ja puiden sorvaus jäivät 1970 luvun lopulla. Kuormalavatuotanto lisääntyi ja vahvisti osuuttaan yhtiössä.

1976 tuotantotilat tuhoutuivat tulipalossa. Vanhan loppu on kuitenkin uuden alku. Vaikka tulipalo olikin taloudellisesti raskas, alkoi yhtiössä kuitenkin vahva koneellistuminen. Alettiin investoida yhä enemmän kuormalavakoneisiin. Suurin osa koneista rakennettiin kuitenkin itse omalla korjaamolla.

1995 yhtiössä vieraili tulipalo toisen kerran. Tuotanto tuhoutui täydellisesti. Tekninen tutkinta osoitti syttymissyyksi tuhopolton. Ketään ei työstä kuitenkaan valitettavasti saatu kiinni. Selvittämättä jäi myös naapurikunnan saman yön kirkon polttoyritys. Kirkko sentään säästyi. Periksi ei annettu, vaikka talous oli tiukalla. Yhtiön tuotanto rakennettiin uudelleen entistä modernimmaksi, ja tällä kertaa koneet ostettiin. Myös asiakassuhteet hoidettiin erikoisjärjestelyin. Henkilökunta venyi parhaaseensa ja yhtään asiakasmenetystä ei tullut.

Nykypäivän Puutyöliike P. Virtanen on vahva toimija markkinoilla. Jatkuva koneiden kehitys on meillä arkipäivää. Viimeinen laaja investointi kuormalavatuotantoon on tehty 2007. Paikalleen emme aio jäädä tulevaisuudessakaan! Niin Pentin kuin yhtiönkin historiassa yksi asia on aina johtanut uuteen. Kalastus on vaihtunut autoiluun ja edelleen kuormalavatehtaaksi. Jarruttoman Commerin ostokin on ollut ratkaisevaa, yhtiössä on edelleen kuorma-auto. Merkki vain on vaihtunut Mercedes-Benziin, jossa on toimivat levyjarrut!